Kategorier
Bygg

Konsten att hitta en hantverkare i Stockholm

Ibland kan det vara som att leta efter en nål i en höstack när man letar efter en hantverkare i Stockholm. Här finns det tips för hantverkare att synas.

När man är hantverkare med en egen firma behöver man ibland stå ut på olika sätt för att synas. Det grundläggande är att alltid göra ett bra jobb som är ekonomiskt försvarbart. Då vinner man mycket i längden då kunder gärna rekommenderar vidare. Man ska aldrig underskatta den gamla metoden för marknadsföring.

Mun-mot-mun-metoden funkar ofta bra åt båda håll, kanske ibland lite för bra när det gäller det negativa. Det vill säga kunder pratar gärna med vänner om hur bra hantverkare de haft hemma. Skulle något gå fel så kommer de att vara ännu mer villiga att sprida det till vänner och bekanta.

Hur man kan synas som hantverkare

Steg två är att synas. Förutom profilkläder så har man ofta en egen hantverksbil man kör till kunderna med. Det är viktigt att se till att man har en snygg logga och ett bra typsnitt i företagsnamnet. Ju mer noga man är i valet desto snyggare blir det och mer pålitligt gentemot kunderna. Ett företagsnummer eller en mailadress är också guld värt att ha på bilen.

När man kör runt mellan arbetena så kommer potentiella kunder att se bilen och kan därmed få kontaktvägar. Syns det tydligt på bilens logotyp vilken typ av hantverkare man är så är det extra plus. För att sedan ta sig vidare i konsten att synas så är en hemsida bra att ha.

Hantverkare på internet

Många tänker att sociala medier är bra, men det är ett komplement. Alla har inte sociala medier men kan däremot surfa in på en hemsida. På hemsidan kan man också visa vilka certifikat och utbildningar man har inom yrket. Det är bra att någon gång per år uppdatera hemsidan så att den känns aktuell.

Sedan är det bra att synas på Google och sidor som Trustpilot där kunder kan skriva in recensioner om jobben. Det finns många hantverksföretag i Stockholm som insett att det är en ökad möjlighet till jobb. Ytterligare ett sätt att sprida sitt företagsnamn är att gå in i olika projektgrupper med hantverkare. Då kan man tillsammans i sitt nätverk göra olika jobb för samma kund.